16. listopada Pani Beata Zbrońska w ramach projektu ,,Gdy gaśnie pamięć ludzka, dalej mówią kamienie – 13 grudnia 1981 r. – Pamiętamy!” przeprowadziła 2-godzinną lekcję języka polskiego w klasie III LO r. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela realizowali temat: „Historyczny dyskurs o stanie wojennym a konwencja baśni we "Wrońcu" Jacka Dukaja”.
W części historycznej lekcji przypomniano najważniejsze informacje o stanie wojennym – wykorzystano wykład Roberta Nowakowskiego „Prosta historia - Stan Wojenny” (youtu.be/4Xzk1rmN48Y) i na jego podstawie stworzono notatkę graficzną dotyczącą wydarzeń 1981-83. Następnym elementem zajęć była piosenka o stanie wojennym w wykonaniu aktorów Studia Piosenki Teatru Polskiego Radia (https://youtu.be/ed2emGdQXrQ), w której zinterpretowano m.in. przemówienie gen. W. Jaruzelskiego i pokazano, że o stanie wojennym nie trzeba obowiązkowo mówić martyrologicznie. Wybór konwencji zależy od twórcy i jego spojrzenia na wydarzenia historyczne. I z takiego założenia wyszedł również Jacek Dukaj – współczesny autor opowiadań i powieści baśniowej „Wroniec”, którą w wywiadzie nazwał „czarną fantasmagorią narodową w formule bajki dla dzieci”. Zaprezentowano przygody głównego bohatera – Adasia i jego zmagania z szarzyzną PRL-u, wykorzystując w tym celu film promujący akcję społeczną „Pamiętaj o 13 grudnia" https://youtu.be/b-1PVW3po1k, ilustracje J. Jabłońskiego do książki (www.behance.net/gallery/3957625/Wroniec, fragmenty spektakli youtu.be/lgqDkN9yYNo - Teatr Kamienica, youtu.be/YXhTSVBoXOQ – Ostrołęcka Scena Aktorska), odtworzono również „Piosenkę milipantów” w wykonaniu Kazika - youtu.be/fHp1NviVGZs i piosenkę ze spektaklu „Wroniec” - „Maszyniści Szarzyści” (youtu.be/l8pmGrz--5w). Druga lekcja to praca z tekstem literackim – uczniowie indywidualnie analizowali fragmenty powieści J.Dukaja i wskazywali elementy baśniowości w utworze. Stosując metodę SWOT, prezentowali mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia w zastosowaniu poetyki baśni w zobrazowaniu stanu wojennego. Stworzono słowniczek objaśniający pojęcia wprowadzone przez autora „Wrońca”, np. Stacze, pan Oporny, Milipanci, MOMO, Godzina Kruka, Bubecy, Cinkciarz. To odmienne spojrzenie współczesnego powieściopisarza na wydarzenia z 13.12.1981r. można nazwać swoistym projektem kulturowym rozbijającym utrwalone sposoby opowiadania o historii, w którym „udało się połączyć atrakcyjną formę podawczą z inwencją językową i – w efekcie – wykreować przestrzeń literacką, pociągającą swoją tajemniczością, nastrojem grozy, męczącego przygnębienia i odrętwienia.” (A. Madaliński - www.dwutygodnik.com/artykul/611-jacek-dukaj-wroniec.html).