Comenius
W dniach 26-28 maja 2015 roku odbyło się uroczyste podsumowanie realizacji dwuletniego projektu Comenius. Głównym celem wizyty w Polsce było zaprezentowanie działań przeprowadzonych w ramach projektu Comenius przez wszystkie kraje partnerskie – Polskę, Niemcy, Austrie i Włochy.Uczniowie z Polski przedstawili w swojej prezentacji multimedialnej mnóstwo przedsięwzięć, nad którymi pracowali pod czujnym okiem nauczycieli oraz koordynatora projektu – pani Magdaleny Trzepizur.
W trakcie dwuletniej pracy nad projektem w Zespole Szkół Nr 1 przeprowadzono mnóstwo konkursów i akcji związanych z tematyką projektu, na przykład konkurs na logo projektu, konkurs na fotografię kulinarną i sportową, akcję plastyczną "Mój wymarzony ogród", akcję profilaktyczną "Stop nałogom" i wiele, wiele innych.
W dniach 27-30 kwietnia 2015 roku odbyła się przedostatnia wizyta studyjna realizowana w ramach projektu Comenius "Zdrowie poprzez odżywianie się i ruch". Uczniowie (Dawid Cieśla, Paulina Smulska, Sylwia Kurzacz) wraz z opiekunami (p. Magdalena Trzepizur, p. dyr. Anna Nowicka, p. Joanna Morawska) udali się do miejscowości Treviso we Włoszech. Program wizyty był bardzo interesujący. Uczniowie zwiedzili Wenecję wraz z przewodnikiem, a także Padwę. Tematem spotkania był ogród jako miejsce rekreacji oraz produkcji zdrowej żywności. W związku z tym włoscy partnerzy zorganizowali również zwiedzanie pięknych ogrodów oraz farm, na których uprawiana jest ekologiczna żywność. Zaskoczeniem dla polskiej grupy była wizyta w gospodarstwie, które jest prowadzone przez osoby mające problemy psychologiczne, a także byłych więźniów.Uczestnicy wymiany pracowali również nad projektem. Każda grupa z krajów partnerskich (Niemiec, Austrii, Włoszech) przedstawiła prezentację multimedialną na temat ziół uprawianych w ogrodach w danym kraju. Grupa z Polski przygotowała również prezentację na temat najpiękniejszych ogrodów w Polsce oraz krótki film przedstawiający pracę uczniów ZS Nr1 nad makietami ogrodów.
Pod koniec wizyty omówiono również następne spotkanie, które będzie miało miejsce w Polsce. Będzie to ostatnia wizyta podsumowująca dwuletnią pracę nad projektem.
Do wiadomości podała p. M. Trzepizur


W dniach 21.09-25.09.2014roku odbyła się kolejna wizyta uczniów w ramach Programu Comenius. Spotkanie odbyło się w szkole w Mittersill w Austrii. W spotkaniu oprócz szkoły austriackiej i polskiej wzięli udział uczniowie i nauczyciele ze szkół w Simmern/Niemcy oraz w Treviso/Włochy, Zespół Szkół nr1 reprezentowali uczniowie Mateusz Wieczorek i Damian Kemuś z klasy IVTI, Marta Waleszczyńska z klasy IILO oraz Dorota Puchała z klasy IITF.Opiekę nad uczniami sprawowały mgr Dorota Szymczyńska oraz mgr Kamilla Strzeszyna.


W dniach od 26–29 maja uczniowie wraz z nauczycielami wzięli udział w wizycie we Włoszech w ramach realizacji projektu Comenius pt. Zdrowie poprzez odżywianie i ruch”. Uczniowie (Karina Brzozowska, Dawid Cieśla oraz Jakub Olejnik) wraz z nauczycielami (p. Magdaleną Trzepizur i p. Małgorzatą Cięciwą – Król) udali się do Treviso, gdzie mieści się szkoła włoskich partnerów. Cały program wizyty wyglądał bardzo interesująco – uczniowie mieli szansę zwiedzić Wenecję, a także wziąć udział w spływie w okolicach miejscowości Trent.
W dniach 17 – 20 marca Zespół Szkół Nr 1 w Kłobucku gościł partnerów z Austrii, Niemiec i Włoszech w ramach realizacji projektu Comenius „Zdrowie poprzez odżywianie i ruch”.
Uczniowie w ramach projektu „Comenius” w połowie lutego 2014 r wyjechali kolejny raz na wymianę młodzieży do Austrii, do szkoły partnerskiej w Mittersill położonej w Alpach. Tematem projektu jest propagowanie zdrowego odżywiania i sportu, dlatego też szczególny nacisk położony był na aktywność ruchową młodzieży. Krajami partnerskimi naszej szkoły są Niemcy, Austria i Włochy. W czasie trwania projektu młodzież będzie dwukrotnie odwiedzać każde z tych państw.
Zespół Szkół Nr 1 po raz kolejny będzie uczestniczył w programie Comenius – partnerskie projekty szkół, tym razem w projekcie „Zdrowie poprzez odżywianie i ruch”. Projekt będzie realizowany przez dwa lata i ma na celu przekazanie młodzieży wiedzy na temat zdrowego odżywiania się, kształtowanie świadomości konsumenckiej, propagowanie zdrowego trybu życia, a także zapoznanie uczniów z unijną polityką jakości produktów rolnych oraz dostosowywaniem polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej w zakresie produkcji żywności modyfikowanej genetycznie.Uczniowie i nauczyciele ZS Nr1 będą uczestniczyć w wyjazdach do państw partnerskich uczestniczących w tym projekcie: Niemiec, Austrii oraz Włoszech. Zaplanowany jest również przyjazd młodzieży z państw partnerskich do naszej Szkoły.
W wizycie przygotowawczej, która odbyła się w październiku w Niemczech wzięły udział koordynator – Magdalena Trzepizur wraz z Joanną Morawską. Podczas spotkania ustalono harmonogram wyjazdów, omówione zostały założenia i cele projektu na najbliższe dwa lata.
Do wiadomości podała mgr Magdalena Trzepizur
| {slimbox single images/stories/news_2012_2013/n100/z1.jpg,images/stories/news_2012_2013/n100/min.jpg; images/stories/news_2012_2013/n100/z2.jpg;images/stories/news_2012_2013/n100/z3.jpg;images/stories/news_2012_2013/n100/z4.jpg;images/stories/news_2012_2013/n100/z5.jpg;images/stories/news_2012_2013/n100/z6.jpg;images/stories/news_2012_2013/n100/z7.jpg;images/stories/news_2012_2013/n100/z8.jpg;images/stories/news_2012_2013/n100/z9.jpg;images/stories/news_2012_2013/n100/z10.jpg} |
W dniach 15.04.2013-18.04.2013 odbyła się wizyta przedstawicieli szkół partnerskich z Austrii, Niemiec i Finlandii, uczestniczących w realizacji projektu Comenius „Demokracja-działajmy na jej rzecz!”. Gospodarzem wizyty była tym razem Polska, a dokładnie Zespół Szkół Nr 1 w Kłobucku. Uczestnicy spotkania wraz z grupą uczniów po powitaniu przez Panią Dyrektor mgr Annę Nowicką mieli okazję zwiedzić Zespół Szkół Nr 1 w Kłobucku. Gości zachwyciły: pracownia fryzjerska, gastronomiczna, budowlana jak również pracownia CNC wraz z obrabiarkami sterowanymi numerycznie za pomocą programów komputerowych. Celem spotkania było porównanie Samorządów Szkolnych w każdym z państw: Austria, Polska, Finlandia i Niemcy. Każde z państw przedstawiło przygotowaną w tym celu prezentację multimedialną wykazując się ogromną pomysłowością w realizacji w/w zadania. Następnie uczestnicy spotkania rozpoczęli zajęcia warsztatowe w grupach międzynarodowych. Tu ich zadania były zróżnicowane, między innymi: opracowali logo Samorządu Szkolnego omawiając przed plenum wybór formy/treści itp.. Kolejnym punktem warsztatów było opracowanie programu Dnia Samorządności i zaprezentowanie go przed publicznością z uzasadnieniem punktów programu. Ostatnim zadaniem grup międzynarodowych była zabawa - metoda diamentu, czyli wybranie zalet i wad demokracji i samorządności wraz z uzasadnieniem swojego wyboru. Uwieńczeniem intensywnej pracy uczniów w grupach międzynarodowych było przybranie symbolicznego drzewa w sentencje na temat demokracji, ważne według uczniów i przez nich wybrane.Po zajęciach warsztatowych goście odwiedzili Częstochowę i zostali zapoznani z historią Klasztoru Jasna Góra. Goście poznali to miejsce święte jako miejsce, w którym obradowano i niejednokrotnie podejmowano decyzje ważne dla państwa polskiego. Spacer Alejami przypomniał o tradycji pielgrzymowania do Klasztoru Jasna Góra.
Dnia 17.04.2013 uczestnicy spotkania międzynarodowego udali się do Warszawy, gdzie zwiedzili Sejm poznając historię fundamentu ustroju demokratycznego w Polsce oraz zwiedzili Zamek Królewski, który to dał początek obradom sejmowym.
W przygotowaniu wizyty w Polsce, w Zespole Szkół Nr 1 w Kłobucku uczestniczyli:
- Dyrektor - mgr Anna Nowicka,
- oprawa anglojęzyczna - tłumaczenie, opieka nad grupą międzynarodową w trakcie całego pobytu-mgr Magdalena Trzepizur, mgr Katarzyna Szymczyńska,
- przygotowanie programu, opieka nad grupą międzynarodową, koordynowanie zadań - mgr Anna Kasprzak,
- warsztaty – mgr Monika Zych, mgr Joanna Zmora, mgr Marta Wawrońska – Koch,
- opieka nad grupą międzynarodową w trakcie wycieczki do Warszawy-mgr Zofia Wysocka, mgr Joanna Morawska.
Do wiadomości podała mgr Anna Kasprzak
Poniżej znajdują się prezentacje wykonane przez uczniów, w ramach projektu Comenius:
1. Non-governmental organizations in EU - prezentacja na temat organizacji pozarządowych w Unii Europejskiej. Prezentacja została sporządzona przez uczniów: Beatę Męzik i Kamila Kłysińskiego,
2. Europe on the move - prezentacja na temat historii Unii Europejskiej. Prezentacja została wykonana przez ucznia Kamila Kłysińskiego,
3. Regionalne inicjatywy integracji i współpracy międzynarodowej - prezentacja na temat polskiej polityki zagranicznej,
4. Institutions of the European Union - prezentacja na temat instytucji Unii Europejskiej wykonana przez uczniów: Beatę Męzik, KamilaKłysińskiego, Joannę Matyszczak, Krystiana Fiutek,
5. Parliament of Finland - prezentacja na temat struktury Parlamentu w Finlandii.
Do wiadomości podała mgr Magdalena Trzepizur
W dniach 07.05 -10.05.2012r. odbyła się druga wizyta uczniów Zespołu Szkół Nr 1 w Kłobucku w ramach projektu Comenius ,,Demokracja – działajmy na jej rzecz!”. W październiku 2011 roku młodzież w ramach tego projektu uczestniczyła w wymianie, której miejscem docelowym była Austria.
W dniach 14.01.2013 – 18.01.2013 odbyła się kolejna wizyta uczniów z zespołu Szkół Nr 1 w ramach programu Comeniusa ,,Demokracja – działajmy na jej rzecz’’. Tym razem uczniowie Beata Męzik, Kamil Kłysiński, Karolina Bogacz i Filip Kajdana wraz z opiekunami mgr Magdaleną Trzepizur i mgr Anetą Klimczak udali się do Bonn. Na program wyjazdu składał się udział wszystkich uczestników projektu z Austrii, Niemiec, Finlandii i Polski w grze symulacyjnej "POL&IS" -,,Polityka i bezpieczeństwo narodowe” - prowadzonej przez oficerów Bundeswehry. Gra dotyczy kompleksowo ujętej symulacji stosunków i powiązań międzynarodowych. Uczennice i uczniowie angażują się jako przedstawiciele poszczególnych regionów i ich zadaniem jest szukanie rozwiązań sytuacji kryzysowych podczas tych bardzo intensywnych trzydniowych warsztatów. O sukcesie decyduje praca w zespole i pozytywna dynamika całej grupy. Wynik gry zależy tylko i wyłącznie od sposobu działania poszczególnych grup uczniowskich. Z tego powodu gra ta wyjątkowo wielo tematyczna doskonale nadaje się jako projekt na spotkania grup międzynarodowych. Współpraca uczniów różnych narodowości w jednej grupie, której zadaniem jest osiągnięcie konkretnego, wspólnego celu sprawdziła się i tym razem dobrze do przezwyciężenia istniejących barier kulturowych i językowych.Jeśli chodzi o szkolenie polityczne należy podkreślić, że tego typu gra symulacyjna nie byłaby możliwa bez personalnego, finansowego i infrastrukturalnego wsparcia Bundeswehry. Sam fakt, że uczniowie i uczennice przez pełne trzy dni bardzo intensywnie, z ogromnym zaangażowaniem, współpracowali przy projekcie świadczy o tym, że niemożliwe byłoby przeprowadzić go w formie regularnych lekcji. Obydwaj oficerowie Bundeswehry w sposób profesjonalny i zdyscyplinowany, taktownie i konsekwentnie zrealizowali cały bardzo skomplikowany program seminarium. Bezpośrednie zetknięcie z międzynarodową współpracą polityczną, jej możliwościami, trudnościami i ograniczeniami, uczniowie określili jako jedno z najważniejszych doświadczeń w ich roku szkolnym.
Bardzo sympatycznie i przyjacielsko przebiegła współpraca pomiędzy uczniami z Kłobucka i pozostałymi uczestnikami. Młodzież polska posiadała wystarczające kompetencje językowe, tak że cała komunikacja bez problemu przebiegała w języku angielskim. Ta gra symulacyjna okazała się po raz kolejny wyjątkowo korzystna dla międzynarodowego spotkania młodzieży, ponieważ metodycznie jest bardzo zróżnicowana i pozwala wykazać się młodzieży na różnych płaszczyznach. Wystąpienia w debatach i prezentacjach, kreatywna praca przy plakatach, pisemne formułowanie wniosków, konstruktywne kłótnie w obrębie grup roboczych jak również pomiędzy poszczególnymi grupami, wypracowanie koncepcji działania – wszystko to przebiegało w skoncentrowanej i przyjaznej atmosferze.
Opinie uczniów:
Kamil Kłysinski (III TI)
Przylatując do Bonn spodziewałem się, że gra POL&IS będzie mało wymagająca, oraz że po szybkim wykonaniu powierzonych nam zadań będziemy mogli zwiedzać miasto, aż do znudzenia. Ku mojemu zaskoczeniu gra okazała się ciekawa i dość wymagająca. Stanowiła wyzwanie dla nas – uczniów - nie tylko pod względem językowym, ale także umiejętnościami z pogranicza polityki, zarządzania i ekonomii. Po pierwszym dniu wszyscy zgodnie stwierdziliśmy że jesteśmy bardzo zmęczeni, 8-9 godzin ciągłego analizowania informacji na temat swojego regionu bardzo nas wyczerpało. Uczestnicy gry byli podzieleni na regiony świata składające się z 3 osób oraz na grupy reprezentujące Greenpeace, World Press, World Bank. W każdym regionie był reprezentant nazywany Head of Government (szef rządu/premier), który łączył w sobie dwie funkcje premiera i ministra środowiska. Pozostali członkowie grupy to minister ekonomii oraz minister stanu (Minister of State). Zadaniem każdej z grup było prowadzenie takiej polityki regionu, aby był on w jak najlepszej kondycji gospodarczej i finansowej. Żeby nie było tak łatwo musieliśmy zmagać się z problemami wynikającymi z podejmowanych przez nas decyzji. Tak jak w rzeczywistym świecie, tak i w naszej grze media miały duży wpływ na to co działo się w regionach, które reprezentowaliśmy. Jeżeli ignorowaliśmy problemy, o których informowały nas media spotykały nas kary. Prowadzącymi symulacyjną grę POL&IS byli członkowie niemieckiej Bundeswehry. Mimo długiej i ciężkiej pracy jestem usatysfakcjonowany nowymi doświadczeniami, które zmieniły mój pogląd na temat zarządzania państwem i stosunkami międzynarodowymi.
Cały wyjazd oceniam pozytywnie. Dużym plusem było zakwaterowanie, gdyż mieszkaliśmy w tym samym budynku, w którym odbywała się gra. Dzięki wyjazdowi mogłam sprawdzić swoje zdolności językowe oraz nawiązać znajomości z uczniami z innych krajów. Gra w całości przeprowadzona była w języku angielskim, co pozwoliło uczniom nieznającym niemieckiego zrozumieć jej zasady. Symulacja, w której braliśmy udział, była bardzo ciekawa. Nauczyliśmy się wiele, m.in. jak pisać programy polityczne, nawiązywać umowy z innymi krajami, bronić granic czy załatwiać sprawy ekonomiczne. Dużym ułatwieniem była też pomoc oficerów z Bundeswehry, którzy starali się zawsze udzielić odpowiedzi na nasze pytania. Jeszcze raz z chęcią wzięłabym udział w takiej symulacji.
Do wiadomości podała mgr Magdalena Trzepizur









